Hur en konstnär kan inspirera en annan och hur deras verk i samspel kan ge varandra mening.

Carl Malmsten hade under sina verksamma år många kontakter i den textila världen. Under en tidig period arbetade Carl Malmsten med textiler från Italien men övergick sedan helt till att arbeta med svenska textiler. Han besökte flera av dåtidens stora väverier som framställde olika möbeltyger, gardiner, sängöverkast och mattor. De vackra textilerna använde Carl Malmsten ofta i sina inredningar. Han ritade även mönster till några, som tex gardinen, ”Raka Rankor”, komponerad för Högsta Domstolen och ”Grandifolium” och ”Pilaster” till Solna Läroverk. Märta Måås-Fjetterström var en av de stora textila konsthantverkare som Carl Malmsten samarbetade med och de kom att utveckla en innerlig konstnärlig gemenskap. Hon lär ha beskrivit deras relation såhär: 
”När du ställer dina möbler på mina mattor och låter mina bonader hänga på väggarna i dina interiörer gör du det på ett sådant sätt, att de får mening. ” Carl Malmsten arbetade även med namnkunniga konsthantverkarna Elsa Gullberg och Per Jobs. Även sonhustrun och textilkonstnären Liselotte Malmsten har bidragit med flera kända kompositioner av möbeltyger. Med tiden fick Carl Malmsten så många och intensiva inredningsuppdrag att han inte hann komponera egna textiler, istället anlitades den mångkunniga textilkonstnären, Margaretha Åkerberg för att vidareutveckla den lilla textilavdelningen i butiken på Strandvägen 5b i Stockholm. Hennes arbete kom att bli betydande såväl för textilavdelningens framtid som för Carl Malmsten AB:s totala omsättning.

Matta Capella.

Matta Capella.

Fågel Blå – det första mönster av Carl Malmsten som vävts. Tillverkas i en mängd färger av Ludvig Svensson AB. Mönstret komponerades ursprungligen till tapeter för Kåbergs Tapetfabriker till 1917 års Hemutställning.

Textilprover till inredningen av Folksamhusets gästvåning.