5 februari 2019

Carl Malmsten Archive Collection 2019

Carl Malmsten Archive Collection 2019 är namnet på en ny kollektion, med föremål formgivna av Carl Malmsten. Stiftelsen Siv och Carl Malmstens minne och Carl Malmsten AB har gett uppdraget till Anna Kraitz och Lars Bülow att fynda i formgivarens enorma skissarkiv.

Arbetet startade 2016 då den nya styrelsen i Carl Malmsten AB såg ett behov av att bredda kollektionen och aktualisera varumärket. I dialog med licenstagarna, företagen som tillverkar Carl Malmstens möbler, växte en samsyn fram och satsningen framåt tog fart.

Resultatet av satsningen presenteras i samband med Stockholm Furniture Fair 2019. I premiärkollektionen ingår ett flertal möbler och ett mönster – från en rar liten Putte-pall, till en elegant dagbädd och ett shaker-enkelt vitrinskåp. Gemensam nämnare är starka former och högsta kvalitet. Kollektionen har sållats fram ur den rika skattkista som Carl Malmstens arkiv utgör. Arkivet, beläget i Dieselverkstaden i Nacka, innehåller 20 000 skisser och arbetsritningar, fotografier och textilprover. Anna och Lars är två starka personligheter inom svensk möbelbransch.

Anna Kraitz och Lars Bülow

Hon är välkänd formgivare av bland annat en rad möbler för Källemo, och därtill aktiv inom Stiftelsen Siv & Carl Malmstens minne. Han är möbelformgivare, medgrundare av möbelföretaget Materia, tidigare vd för Lammhults och driver idag Möbeldesignmuseum i Frihamnen i Stockholm. Tillsammans med stiftelsen och de licensierade möbeltillverkarna har nu den nya kollektionen tagit form.

Vad var roligast i grävarbetet?

Lars: Det är fascinerande att se Carl Malmstens enorma produktion – hur konsekvent han och hans medarbetare arbetade under flera decennier. Något motsvarande finns sannolikt inte i landet.
Anna: Att på det här sättet få fördjupa sig i en annan formgivares arbete gjorde att jag nästan blev besatt. Det finns ett så rikt material kring Carl Malmsten eftersom han – förutom hela sin möbelproduktion även skrivit så många texter och böcker, och gjort inredningar till så olika sorters människor, platser och sammanhang. Så det roligaste är nog att grävarbetet kan hålla på i oändlighet. Om man vill.

Och svårast?

Anna: Den svåraste biten är den efter grävarbetet. Då när allt ska bli riktiga fysiska objekt.
Lars: Att hålla en klar och strikt linje i vårt urval.

Vilken är din favorit i Carl Malmsten Archive Collection 2019?

Lars: Vitrinskåpet med glas runt om.
Anna: Jag har fått en nära relation till alla möbler vi valt ut – även flera av dem som ännu inte påbörjats men förhoppningsvis kommer framöver. Men måste jag välja en favorit just nu är det karmstolen Widemar.